Η διδασκαλία των αγγλικών ως δεύτερη γλώσσα

Τα αγγλικά είναι μία νευραλγικής σημασία γλώσσα, αφού αποτελεί την πιο ευρέως διαδεδομένη γλώσσα σε ολόκληρο τον κόσμο. Σήμερα, οι αποστάσεις και οι εθνοτικές διαφορές συρρικνώνονται, με τα αγγλικά να διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο όσον αφορά τη γεφύρωση των όποιων χασμάτων. Έτσι, η διδασκαλία της αγγλικής σε ανθρώπους που δεν κατέχουν ούτε στο ελάχιστο τη γλώσσα, αποτελεί ένα σχεδόν «κοινωνικό» έργο. Ολοένα και περισσότεροι άνθρωποι στις μέρες μας εκφράζουν το ενδιαφέρον και την προθυμία να μάθουν αγγλικά. Παρ’ όλα αυτά, το ερώτημα που τίθεται αφορά το κατά πόσο είναι εύκολο να διδάξει κανείς τα αγγλικά σε ανθρώπους που δεν έχουν μιλήσει ποτέ στη ζωή τους τη γλώσσα. Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα είναι πως πρόκειται για ένα δύσκολο εγχείρημα, δεδομένου ότι ένας διδάσκων καλείται να αντιμετωπίσει μία σειρά από μείζονος σημασίας προβλήματα.

iloveteaching

Πρώτα απ’ όλα τα αγγλικά είναι μία γλώσσα της οποίας η προφορά διαφέρει σημαντικά σε σχέση με σχεδόν οποιαδήποτε άλλη γλώσσα στον κόσμο. Παράλληλα, κάθε περιοχή στον κόσμο, όπου μιλιέται η γλώσσα, έχει και διαφορετική προφορά. Όσοι δεν είναι εξοικειωμένοι με την αγγλική γλώσσα, είναι σίγουρο πως θα δυσκολευτούν αρκετά λόγω αυτών των αποκλίσεων στην προφορά.

Επιπλέον, θα εκπλαγείτε διαπιστώνοντας ότι υπάρχουν διάφοροι «τύποι» αγγλικών. Όταν διδάσκει κανείς την αγγλική, ως ξένη γλώσσα, οφείλει να έχει κατά νου ότι οι μαθητές δεν θα είναι σε θέση να αναγνωρίζουν τη διαφορά ανάμεσα στα αμερικάνικα και τα βρετανικά αγγλικά για παράδειγμα. Αυτό το γεγονός ενδέχεται να οδηγήσει σε σύγχυση του μαθητές.

Μαθαίνοντας ΑγγλικάΑμερικάνικα και Αγγλικά

Στη συνέχεια, υπάρχουν διάφορες στρατηγικές για τη διδασκαλία των αγγλικών ως δεύτερης ξένης γλώσσας. Δεν αρκεί κανείς απλώς να κατανοεί ή να ξέρει να μιλά απταίστως τα αγγλικά, καθώς η διδασκαλία είναι ένα τεράστιας σημασίας και διαφορετικό κεφάλαιο. Η διδασκαλία κάποιου αντικειμένου πρέπει να διαχωρίζεται από τις γνώσεις που κατέχει κάποιος πάνω σε αυτό, πόσω μάλλον όταν μιλάμε για μία ξένη γλώσσα όπως τα αγγλικά. Ωστόσο, αν υιοθετήσει κανείς τη σωστή προσέγγιση, θα είναι σε θέση να διεκπεραιώσει επιτυχώς αυτό το κοπιώδες έργο. Ας ρίξουμε όμως μία ματιά σε ορισμένες στρατηγικές που μπορεί κανείς να χρησιμοποιήσει μέσα στην τάξη του. Όλα όσα θα αναφερθούν, όμως, είναι πολύ γενικόλογα, οπότε ο καθένας θα πρέπει να προβεί σε αλλαγές σύμφωνα με τη φύση των μαθητών που διαθέτει.

Αρχικά, ένας καθηγητής πρέπει να χτίσει μία ειλικρινή σχέση εμπιστοσύνης με την τάξη του. Όταν μπαίνει κανείς σε μία τάξη για πρώτη φορά, είναι αναγκαίο να υποδέχεται με ένα ζεστό χαμόγελο τους μαθητές και να τους απευθύνει εγκάρδιο χαιρετισμό. Αυτό είναι το πρώτο και πιο καθοριστικό βήμα. Μάλιστα, υπάρχουν πολλαπλά επίπεδα στα οποία λειτουργεί αυτή η αρχή. Πρώτον, η τάξη σας μπορεί να αισθάνεται κάποιο φόβο ή αμηχανία για το γεγονός ότι καλείται να μάθει μία σημαντική γλώσσα, όπως τα αγγλικά, και δεύτερον πολλοί μαθητές έχουν πρόβλημα αυτοπεποίθησης, θεωρώντας ότι δεν θα καταφέρουν να μάθουν τη γλώσσα. Ένας ζεστός χαιρετισμός και ένα καθησυχαστικό χαμόγελο είναι ο πιο ασφαλής τρόπος για φέρετε άμεσα τους μαθητές σας πιο κοντά σε εσάς. Αν οι μαθητές αισθάνονται άνετα μαζί σας, τότε η  εκμάθηση των αγγλικών θα τους φανεί ευκολότερη και πιο ευχάριστη.

Δεύτερον, ο καθηγητής θα κληθεί να συμβάλει καταλυτικά στην «οικοδόμηση» της αυτοπεποίθησης των μαθητών του. Ήδη από την πρώτη σας επαφή με τους μαθητές προσπαθήστε να ενθαρρύνετε τους μαθητές να θέτουν απλές ερωτήσεις γύρω από τη γλώσσα, προσφέροντας απαντήσεις στις απορίες τους. Αν κατορθώσετε να «εκπαιδεύσετε» τους μαθητές σας να θέτουν ερωτήματα από την πρώτη κιόλας ημέρα, τότε είναι σίγουρο πως θα νιώθουν περισσότερη αυτοπεποίθηση, εκδηλώνοντας μεγαλύτερο ενδιαφέρον για την εκμάθηση της γλώσσας στο μέλλον. Το αποτέλεσμα, φυσικά, θα είναι η σταδιακή απόκτηση περισσότερων γνώσεων με την πάροδο του χρόνου, αφού οι μαθητές θα είναι πιο σίγουροι για τον εαυτό τους.

Διδασκαλίαβαθμολογία

Τρίτον, προσπαθήστε να καλλιεργήσετε την επιθυμητή διαδικασία σκέψης στο μυαλό των μαθητών σας. Σε αυτό πλαίσιο, θα χρειαστεί να κάνετε ό,τι είναι δυνατόν για εμπεδώσουν οι μαθητές σας τον κανόνα ότι στην τάξη δεν πρέπει να μιλάνε καμία άλλη γλώσσα πέραν των αγγλικών. Παρότι αυτό μπορεί να είναι δύσκολο στην αρχή, ιδίως επειδή οι μαθητές τείνουν αυθόρμητα να μεταφράζουν τις νέες αγγλικές λέξεις στη γλώσσα τους, είναι επιτακτική ανάγκη. Παράλληλα, να έχετε πάντα υπόψη ότι οι σπουδαστές δίνουν τον καλύτερο τους εαυτό, οπότε χρειάζεται να έχετε υπομονή και να είστε επιεικείς μαζί τους όταν τυχαίνει να μεταφράζουν στην μητρική τους γλώσσα. Επομένως, παροτρύνετε διαρκώς τους μαθητές σας να σκέφτονται στα αγγλικά. Άλλωστε, μιλάμε για ένα τιτάνιο έργο που απαιτεί αρκετές εβδομάδες ή μήνες για να ολοκληρωθεί.

English Language

Τρίτον, ο καθηγητής είναι υπεύθυνος για την ανάπτυξη των επικοινωνιακών ικανοτήτων των μαθητών του. Για να υλοποιηθεί αυτό, θα πρέπει να μην υιοθετείτε αυστηρά διδακτικό ύφος απέναντι στους μαθητές σας, αλλά να συνομιλείτε μαζί τους. Ο διάλογος με τους μαθητές πρέπει να αφορά καθημερινές δραστηριότητες και ενασχολήσεις τους, χρησιμοποιώντας απλές και κατανοητές αγγλικές λέξεις. Οι μαθητές θα μιλήσουν μαζί σας αρκεί να σπάσει ο πάγος μεταξύ σας με κάποιον τρόπο, ενώ αν αρχίσουν να μιλάνε, τότε σίγουρα θα μάθουν πολλά. Έτσι, ενθαρρύνετε τους μαθητές να μιλάνε στα αγγλικά μέσα στην τάξη, αλλά και να ακούνε πάντοτε τους συμμαθητές τους όταν μιλάνε.

Ιδιότητες Επικοινωνίας

Τέταρτον, ο καλός καθηγητής πρέπει να δείχνει κατανόηση απέναντι στα λάθη. Οι καθηγητές οφείλουν να συνειδητοποιήσουν ότι τα λάθη πάντοτε θα κάνουν την εμφάνισή τους και ότι οι μαθητές έχουν «εύθραυστη» ψυχολογία. Συνεπώς, η αυστηρή κριτική και οι επιπλήξεις θα έχουν αρνητικό αντίκτυπο στην ψυχολογία των μαθητών, οι οποίοι θα είναι πιο διστακτικοί να συμμετάσχουν σε ένα διάλογο ή μία άσκηση την επόμενη φορά. Αν ο καθηγητής δεν είναι εκδηλωτικός και εκφραστικός με τα παιδιά, αποκρύπτοντας τον ενθουσιασμό του, ο μαθητής δεν θα εισπράττει την επιβράβευση που λαχταρά, οπότε θα νομίζει ότι είναι ανεπαρκής. Το συμπέρασμα είναι, λοιπόν, ότι σε περίπτωση λαθών, αυτά πρέπει να διορθώνονται με έναν λεπτό, ευγενικό και θετικό τρόπο από τη μεριά του καθηγητή, δίνοντας την ευκαιρία στον μαθητή για να διορθώσει το σφάλμα του.

Πέμπτον, ο καθηγητής επιβάλλεται να είναι υπομονετικός. Οι μαθητές καθ’ όλη τη διάρκεια της μαθησιακής τους πορείας είναι δεδομένο πως θα κάνουν λάθη. Ο καθηγητής είναι αυτός όμως που, επιδεικνύοντας υπομονή και επιμονή, θα βοηθήσει τους μαθητές του να συνεχίσουν να προσπαθούν. Η συνεχής ενθάρρυνση από τη μεριά του καθηγητή είναι το κλειδί της επιτυχίας για την εκμάθηση των αγγλικών.

Συνοψίζοντας, η διδασκαλία των αγγλικών ως ξένη γλώσσα αποτελεί ένα υπεύθυνο και κρίσιμο έργο. Ωστόσο, ο καθηγητής μπορεί, επιδεικνύοντας τη σωστή διάθεση και στάση, να μετατρέψει την εκμάθηση των αγγλικών σε κάτι το διασκεδαστικό και ευχάριστο για τα παιδιά. Μόνο έτσι θα μάθουν πραγματικά τα παιδιά.

View ratings
Rate this article

Revisions

  • Μάιος 7, 2013 @ 10:35:59 [Τρέχουσα αναθεώρηση] by Βασιλική Παππά
  • Μάιος 7, 2013 @ 10:35:24 by Βασιλική Παππά

Tags: , , ,